Sociale medier

Kraftig vækst i brugen af sociale medier

Sociale medier har været i kraftig vækst i de seneste år. Facebook, der er verdens mest udbredte sociale netværk, har rundet 1,44 milliarder brugere på verdensplan. 300 millioner bruger billeddelingssitet Instagram aktivt og et tilsvarende antal Twitter. I takt med at flere og flere flytter en del af deres sociale interaktioner med familie, venner og bekendte over på de sociale medier, flytter virksomhedernes markedsføringsbudgetter med. Der er ingen tvivl om, at sociale medier er et godt sted at opholde sig, hvis man vil i kontakt med sine kunder, og ikke mindst hvis man lærer at begå sig effektivt og elegant på disse nye platforme. De nye medier betyder nye muligheder for virksomhederne, da kommunikationen mellem producent og forbruger kan gøres mere målrettet og personlig.

Et effektivt sted at markedsføre

Det er ikke overraskende, at sociale medier også er populære platforme, når det gælder om at markedsføre sig. Hvis man kender sit kundesegment og sætter sig ind i de forskellige platformes demografi, kan man ramme sin målgruppe mere effektivt og præcist end på de traditionelle medier. For eksempel har hver bruger på Facebook i gennemsnit 155 venner, og af dem er cirka 50 ’rigtige’ venner. Af Pinterests 73 millioner brugere er 85% kvinder. LinkedIn er særlig populær hos studerende og folk med en højere indkomst end gennemsnittet. En af styrkerne ved sociale medier er desuden, at man i højere grad kan skabe en nærværende dialog og give hurtigere feedback. De sociale medier rummer mange muligheder for virksomheden hvad angår både markedsføring, kundeservice, feedback og tiltrækning. Hvordan anvendes de sociale medier, så virksomheden vokser, og kan dette lade sig gøre blot ved en indsats på de sociale medier? Virksomhedens forbrugere er på de sociale medier dine medspillere, som i sidste ende skal bruge eller købe dit produkt.